Skip to content

Ko zagori elektrika: Tveganje, ki ga lahko obvladamo

Strokovnjaki prvič v Sloveniji izvedli nadzorovan vžig in gašenje požara e-avtomobila


Mobilnost bo v prihodnosti vedno bolj tudi elektrificirana, kar prinaša tudi nova, med drugim
požarna tveganja. Baterije ne gorijo kot bencin. Požari e-vozil so zahtevnejši, nevarnejši in pogosto
povzročijo višjo škodo kot požar avtomobila z motorjem z notranjim izgorevanjem. Največje tveganje
predstavlja nepravilno polnjenje oz. poškodovana električna infrastruktura, so na dogodku Ko zagori
elektrika, ki je v petek, 19. 9. 2025, potekal na Ljubečni in v sklopu sejma MOS v Celju, opozorili
strokovnjaki. Ob premiernem testnem vžigu in gašenju električnega avtomobila so pojasnili, da lahko
s pravilno namestitvijo in vzdrževanjem e-vozila ter polnilnic zmanjšamo požarna tveganja, z
ustreznim zavarovanjem pa finančne posledice škode.
»Elektrika in baterije kot hranilniki energije niso del prihodnosti, ampak so vpeti v naš vsakdan in v
prihodnje bo njihova vloga še pomembnejša,« izpostavlja Andrej Brglez, direktor Inštituta za civilizacijo
in kulturo (ICK). To je bil tudi razlog za eksperiment – prvi testni vžig e-avtomobila v Sloveniji, ki so ga
strokovnjaki s širšega področja e-mobilnosti izvedli v Centru varne vožnje na Ljubečni.
Dvom in postopnost pri sprejemanju novosti sta po Brglezovih besedah razumljivi. Morda še posebej
zdaj, ko tehnologija ponuja novosti hitreje kot kadarkoli v zgodovini človeštva. »Med letoma 1900 in
1910 so ljudje nezaupljivo gledali na bencinske avtomobile, ki so jim rekli goreče bakle na kolesih, danes
električni avtomobili odpirajo nova vprašanja. In prav je tako, a danes vemo več. Električna vozila
vstopajo na varnostno strogo reguliran trg, oblikovan v stoletju izkušenj z vozili na notranje izgorevanje.
V tak svet ne vstopa le električni avto, pred njim je to pot prehodil avto na plin in zdaj tudi vozila na
vodik,« pravi Brglez.
Tokratni prikaz vžiga e-avtomobila po besedah Andreja Brgleza razbija mit, da za požare električnih
vozil še ni učinkovitih rešitev. Hkrati opozarja, da elektro mobilnost tveganja prinaša tudi v naše
domove. »Avta z bencinom nismo nikoli ‘točili’ doma, električnega bomo. To je ena njegovih velikih
prednosti, a zahteva, da polnilno infrastrukturo in napeljave redno preverjamo in vzdržujemo, da bo
naša domača ‘bencinska črpalka’ varna,« poudarja Brglez.
Požar e- avtomobila povzroči znatno škodo
V Zavarovalnici Triglav za zdaj ne ugotavljajo povečanega števila škodnih primerov zaradi požarov e
avtomobilov, so pa te škode, ko do njih pride, obsežnejše in višje kot v primeru požara avtomobila z
motorjem z notranjim izgorevanjem. »Požar e-avtomobila, ki ga običajno polnimo v domači garaži, pod
nadstreškom ob hiši ali v javni garaži, je specifičen in ga je težje pogasiti. Avtomobil povsem uniči ter
pogosto povzroči škodo tudi na objektih in vozilih v bližini. Zato je ključno poskrbeti za varnost e
avtomobila in polnilnic ter ustrezno zavarovanje, ki krije finančne posledice v primeru požara,« je
poudaril Jan Jelenc, strokovni vodja premoženjskih škod v Zavarovalnici Triglav. Pojasnil je še, da
zavarovanje e-avtomobila ni dražje kot za druge avtomobile iste nabavne vrednosti.

Zanesljiva elektro infrastruktura
»Kot vodilni ponudnik električnih vozil prihodnosti, električnih polnilnic in baterijskih sistemov
poudarjamo, da je varna, zanesljiva in strokovno izvedena infrastruktura ključnega pomena. Pravilna
in strokovna montaža, redno izvajanje električnih periodičnih meritev ter dosledno vzdrževanje vseh
komponent elektroinštalacij so bistveni pogoji za varno delovanje, dolgo življenjsko dobo naprav in
nemoteno uporabniško izkušnjo,« poudarja mag. Marko Femc, direktor podjetja Plan-net avto. Po
njegovih besedah s tem ne zagotavljamo le optimalnega delovanja sistemov, temveč tudi višjo stopnjo
varnosti za uporabnike in okolico. Zavedajo se, »da lahko kakovostna izvedba in redna skrb za elektro
infrastrukturo odločilno prispevata h hitrejšemu razvoju in zaupanju v trajnostno mobilnost
prihodnosti«.
Resna požarna tveganja, ki jih lahko obvladamo
Litij-ionske baterije so nepogrešljiv vir energije v električnih vozilih, prenosni elektroniki in hranilnikih
energije, hkrati pa predstavljajo tudi resna požarna tveganja. Kot pojasnjuje predsednik Slovenskega
združenja za požarno varstvo dr. Aleš Jug, ob pojavu toplotnega pobega lahko pride do intenzivnega
gorenja, ki sprošča visoke toplotne tokove ter toksične pline, kot so vodikov fluorid in spojine težkih
kovin. »Takšni požari se razlikujejo od požarov fosilnih goriv, saj jih klasični gasilni mediji pogosto ne
pogasijo. Potrebni so posebni gasilni mediji ter dobro usposobljeni in opremljeni gasilci, ki razumejo
dinamiko gorenja baterij. S stalnim razvojem varnejših baterijskih sistemov, nadgrajenimi protokoli in
sodobno tehnologijo je ta tveganja mogoče obvladati ter zagotoviti višjo raven varnosti za ljudi in
okolje,« poudarja Jug.
Baterije se lahko vžgejo na več različnih načinov, kot so mehanska poškodba, nepravilno polnjenje,
tehnične napake in pregrevanje.
»Reakcija v bateriji je izjemno silovita in za vžig ni potreben kisik, zato nekatere baterije tudi počijo in
sprostijo goreče delce, kar pomeni še hitrejši prenos požara na druge predmete. Med samim gorenjem
se sproščajo okolju zelo nevarni plini (vodik, metan, eten, etin, propan …) in temperatura plamenov
zlahka preseže 1000 stopinj Celzija. Že pri majhni bateriji so lahko plameni zelo visoki in baterija sprosti
veliko energije ter dima. Zato je treba baterijo zalivati in ohladiti tako, da temperatura v jedru pade in
se požar ustavi. Zatem je treba baterijo skrbno spremljati, saj se v njenem jedru še vedno proizvaja
potencial za ponoven vžig ter gorenje,« je pojasnil direktor podjetja Bonpet Matej Škerbic.
Ko zagorijo e-skiro, prenosni računalnik ali pametni telefon
Vse pogostejši vir požarov so tudi baterijske naprave, med njimi e-mikromobilna sredstva, ki jih
pogosto polnimo v notranjih prostorih. V drugem delu dogodka Ko zagori elektrika, ki je potekal na
Mednarodnem obrtno-podjetniškem sejmu (MOS) v Celju, so obiskovalci lahko v živo spremljali prikaz
vžiga in gašenja e-skiroja, pametnega telefona in prenosnega računalnika. V razpravi so strokovnjaki še
podrobneje spregovorili o posebnostih e-požarov ter gašenju električnih vozil danes in jutri ter
obiskovalcem ponudili nekaj priporočil za večjo varnost – da bomo (še) bolje pripravljeni na
(ne)predvidljivo.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja