četrtek, 2 aprila, 2020

Med srčnimi in žilnimi bolniki skrajnjega severovzhoda države je veliko odličnih „kuharjev“

Koronarno društvo Radenci, ki združuje nad 120 članic in članov (srčno – žilnih bolnikov) iz širšega območja severovzhodne Slovenije (od Lenarta do Lendave in Ormoža), predvsem, iz Pomurja in Slovenskih goric, s številnimi dejavnostmi, nenehno skrbi za boljše počutje članstva in sploh društvo. In enako kot praktično skozi celo leto, se številne aktivnosti, kot so strokovna predavanja, na katerih članstvo in vse druge seznanjajo različnih temah povezanih s srčnimi in žilnimi obolenji, delavnice, predstavitve, sprehodi – pohodi, vaje…, vrstijo tudi v teh jesensko – zimskih dnevih. Omenjeni bolniki, ki sodijo med najbolj rizične, saj je dokazano, da srčno žilni bolniki (celo pred rakom) najpogosteje umirajo, še posebej veliko dajo na telesne vaje, rekreacijo, pohode v naravi, izlete ter sploh družabna srečanja in druženja. Zato niti ne preseneča, da se je tudi vsakoletne delavnice o zdravi prehrani, ki je zajeta v letni program aktivnosti, udeleži veliko članic in članov.

Tako je bilo tudi tokrat, ko jih je veliko prišlo na delavnice o zdravi prehrani, ki je pod vodstvom izkušene kulinarične strokovnjakinje Marjeta Farič, potekala v lovskem domu Jež v Boračevi. „Zdrava prehrana je za vse nas v koronarnem društvu izjemnega pomena. Zato so naše članice opravile tudi ustrezne tečaje, ki jih organizira Zveza koronarnih društev Slovenije. In tisto, kar so se tam naučile in kar so že vedele, potem prenašajo na ostalo članstvo ter njihove najbližje svojce, ki tudi morajo vedeti, kaj je dobro za srčno – žilne bolnike. Tako praktično vsi vemo zase in za druge pripraviti zdravo hrano“, nam je razložil predsednik Koronarnega društva Radenci Edo Metličar. V tem času pa so kuharice: Marjeta Jožica, Mira, Dragica…, pripravile enkraten meni iz zdravih sestavin, kar so teoretično in praktično pokazale več desetim prisotnim. Malo pozneje pa so se vsi lahko zdravo najedli, čeprav nekateri zvečer ne polnijo želodec s posebnim veseljem. Tokrat pa je, ob kozarcu odlične domače kapljice vse skupaj teknilo, zlasti zato, ker vsi morajo skrbeti za vsebnost ogljikovih hidratov. Prijazne „kuharice“ so postregle hladno predjed: bučni namaz, namaz iz rdeče pese, potem koromačevo juho. Za glavno jed sta na meniju bili dve jedi, in sicer pečen oslič z zelenjavo ter puranji file z ajdovo kašo. Seveda je zraven teknila tudi solata (zelena solata z gobami in čebulo), na koncu pa rožičeve rezine, sir in sadje.

Glavna kuharica Marjeta Farič je ob tem povedala, da zaradi velikih razlik med različnimi vrstami ogljikovih hidratov (OH) zanje veljajo zelo različna prehranska priporočila. OH naj bi v prehrani odraslih prispevali vsaj 50 % dnevnega vnosa, pri čemer naj večino predstavljajo sestavljeni OH. Ker so slednji prisotni v veliko živilih, je priporočilo pogosto doseženo. „Čim bolj pa omejimo vnos prostih sladkorjev. Vnos slednjih naj bi bil manj od 10 % dnevnega vnosa energije. OH v telesu predstavljajo vir energije, so pa tudi nujno potrebni za tvorbo glikogena v mišicah in predstavljajo osnovno hrano za živčni sistem. Zaradi te vloge jih telo sintetizira samo če njihov prehranski vnos ni zadosten. Takšen proces je za telo obremenjujoč, zato je priporočljivo, da vnos OH ne pade pod 25 % dnevnega energijskega vnosa. Vnos OH je običajno sicer mnogo večji. Telo nima mehanizma za dolgotrajne kopičenje večjih količin OH. Presežki se kopičijo v obliki maščobe. Hitri dvig in prevelika nihanja v ravni krvnega sladkorja lahko čez čas pripeljejo do razvoja sladkorne bolezni tipa 2, zato je pomembno, da poskrbimo za čim bolj enakomeren raven glukoze v krvi. Pomagamo si tako, da se izogibamo živilom s prostimi sladkorji in raje posegamo po takšnih, ki imajo čim več sestavljenih OH in prehranskih vlaknin“, je med drugim razložila Marjeta Farič, ki dodaja: „OH se ne smemo odpovedati, saj so odličen vir mineralov, vitaminov in vlaknin, so ključni za proizvodnjo energije,ter pomagajo vzpostaviti telesno in duševno zdravje. Zdravi OH vsebujejo prehranske vlaknine, ti pa ustvarjajo občutek sitosti, preprečujejo nenadni upad energije, ter željo po ne zdravi hrani in sladkarijah. S tem da v telo vnašamo zdrave OH, se posredno obvarujemo tudi pred stresom in negativnimi posledicami stresa za naše zdravje“.

Tags: , , , , ,

0 Comments

Leave a Comment

error: