petek, 21 februarja, 2020

Občanom Tišine je prekipelo, v Gederovcih so protestno ustavili promet

Čeprav so predvsem s pomočjo Avstrijcev, kjer so brez cincanja na svoji strani meje prepovedali vožnjo težkih tovornih vozil, ki so ogrožala življenja ljudi in uničenje premoženja, prebivalci občine Tišina in še nekaterih, predvsem goričkih občin, so šele sedaj obupali nad odgovornimi v državnem vrhu. Enostavno jim je prekipelo in zato ne preseneča, da se je po nekaj sestankih in poskusov doseganja rešitev svojih zahtev, na pobudo tamkajšnje civilne iniciative za obnovo in ureditev državnih cest Gederovci – Murska Sobota in Petanjci – Krajna dobra stotnija občanov, z najstarejšo udeleženko, 94-letno Gertudo Pintarič, zbrala na protestu. Za eno uro so namreč protestno ustavili promet v krožišču v Gederovcih, tako da se ni mogli peljati ne proti Avstriji, ne proti Murski Soboti, progi Goričkem ali Tišini in namreč Radencem oziroma osrednji Sloveniji. Od države nemudoma zahtevajo, naj uresniči obljube in načrte ter močno dotrajani in nevarni cesti takoj obnovi, menda gre za najslabši cesti ne le v Pomurju, temveč v Sloveniji.

Ogorčeni so bili protestniki, ki očitno ne bodo kmalu odnehali in stopnjevanje protestov naj bi potekalo tudi v času praznikov, saj domačini obljube države za prenovo dveh cest poslušajo že več kot deset let. Še pred dvema letoma je država zagotovila, da se bo leta 2018 začela obnova ceste med Mursko Soboto in Gederovci, cesta Petanjci – Krajna pa naj bi svojo rekonstrukcijo dobila v letu 2022. Toda to se ni zgodilo, država je prenovi obeh cest znova prestavila. Prvo za dve leti, drugo za štiri do pet let. Tudi zato so se danes zbrali na protestu. „Namen protesta je opozoriti na to, da je ob teh cestah nemogoče živeti. Cesta Murska Sobota – Gederovci velja za cesto smrti, po podatkih policije pa je druga cesta Sodišinci – Murski Petrovci najslabša v Pomurju. Vsak malo večji kmetijski stroj zaustavi promet, bankine so neutrjene, v zadnjih treh letih nihče ni mignil s prstom, da bi se kaj spremenilo. Zaman so vsa naša opozorila, prošnje in upravičena tarnanja,“ pravi Franc Gibičar, predsednik civilne iniciative, ki dodaja, da na te težave opozarjajo že dlje časa. Boji se, da v kolikor ne bo sprememb, bo tudi druga cesta v kratkem dobila naziv ceste smrti. Obljub imajo dovolj, cesto potrebujejo zdaj. V kolikor se ne bo nič spremenilo, bodo s protesti nadaljevali, toda takrat ne bodo promet ovirali eno, temveč več ur.

„Občanke in občani so naveličani obljub države, da bi začeli z obnovo omenjenih cest. Že deset let nam obljubljajo rekonstrukcijo, saj je tovorni promet vse večji, infrastruktura pa povsem neprimerna. Ni pločnikov, niti kolesarske steze. V občini imamo bistveno bolje vzdrževane poljske in gozdne poti, kot sta ti dve državni cesti. Zato proteste občanov popolnoma podpiram. Šestletni načrt bi država najbrž morala upoštevati, ne pa da ga spreminja na dve leti. To je ena najbolj obremenjenih cest v državi, smo daleč od oči in daleč od srca. Ko so ljudje zvedeli, da je država prelomila obljubo, so se organizirali. Politiki pridejo v manjše kraje pred volitvami, ko je treba obljube izpolniti, pa se na podeželje pozabi,“ pravi Franc Horvat, župan občine Tišina in dodaja, da ljudje obljubam iz Ljubljane preprosto ne verjamejo več, saj tudi sami plačujejo davke in si želijo, da se končno začne rekonstrukcija cesto, ki velja za eno najbolj tragičnih v severovzhodnem delu Slovenije. „Nenazadnje govorimo, da imamo zdaj sprejeta dva rekordna proračuna, da je v državi denarja ko blata, če se lahko tak izrazim, za ti dve cesti je pa zmanjkalo,“ razočaranja ne skriva župan Horvat. Nekateri protestniki pa se ob tem sprašujejo, če je res potrebno, da vsak dan živijo v strahu, če se bodo iz službe po tej katastrofalni cesti sploh vrnili živi. Spet drugi se bojijo, da bo moral umreti še kdo, da se bo država vendarle zganila. Bojijo se za svoje otroke, ki sploh ne upajo sami po takšni „cesti“. Verjeli so ministrici Alenki Bratušek, a jih je tudi ona pustila na cedilu, saj so pred sedmimi tedni poslali prošnjo za sestanek, odgovora pa od nikoder.

Nujno obnovo omenjenih cest, skupaj sta dolgi deset kilometrov, bi morali po načrtih začeti prihodnje leto, vendar ju bodo, kot so izvedeli pri civilni iniciativi, zaradi spremenjenih načrtov šele leta 2024 oziroma celo leta 2026. Obnova obeh cest je ovrednotena na slabih 20 milijonov evrov. Protest so domačini „opremili“ se z napisi, kot so Daleč od Ljubljane, daleč od srca, Ne ovinkarite več s to cesto, Tudi naši otroci si zaslužijo varno pot v šolo, Luknje v cestah, luknje v vaših obljubah, sprehajali po prehodih za pešce v krožišču. Po besedah Gibičarja bodo sedaj šli do konca, saj je le vprašanje časa, kdaj bodo na teh cestah šteli mrtve. Zahtevajo tudi, da obnovo država plača v celoti, uredi tudi pločnike in kolesarke steze, saj gre za državni cesti. „Na nekaterih odsekih je srečanje avtomobila s tovornjakom nemogoče, to je praktično cesta za enosmerni prevoz, ljudje pa v strahu hodijo po jarkih. Obljubili so nam obnovo cest, ki so uničene zaradi države, ki je občinske ceste spremenila v državne, zanje pa ne skrbi,“ je povedal Gibičar in napovedal, da bodo na odgovore ministrstva za infrastrukturo čakali do konca januarja, če jih ne bo oz. z njimi ne vodo zadovoljni, pa bo prihodnji protest trajal dalj časa.

Samo na cesti Gederovci-Murska Sobota je po podatkih iniciative, ki povezuje prebivalce šestih vasi ob cestah, dnevno 5500-6000 vozil. Po podatkih policije je cesta med Gederovci in Mursko Soboto po odprtju pomurske avtoceste ena najbolj nevarnih. Od leta 2000 je na njej umrlo devet ljudi, 16 je bilo težko poškodovanih. Promet, zlasti tovorni, se je skozi vasi na zahodu Goričkega tik ob avstrijski meji v zadnjem času močno povečal. Zato so pred kratkim tranzitni promet na svoji strani in posledično čez mejni prehod Kuzma prepovedali Avstrijci. Z ukrepom se je sicer zmanjšal tovorni promet v občinah Rogašovci in Cankova, v občini Tišina pa tovornjaki še vedno vozijo. Najbolj so ogroženi in prizadeti prebivalci naselij: Murski Petrovci, Sodišinci, Gederovci, Krajna, Vanča vas – Borejci in Rankovci. Seveda tudi vsi drugi, ki se vozijo po teh tranzitnih cestah.

V CI apelirajo na predstavnike vlade, da naj pridejo v Prekmurje in se osebno prepričajo kakšne ceste imajo. Sedaj sta v ospredju dva cilja, in sicer: Takojšnja rekonstrukcija obeh cest in Država naj v celoti financira rekonstrukcijo. Popravilo desetih kilometrov, kolikor znaša dolžina obeh odsekov, naj bi sicer stalo okoli 20 milijonov, zato menijo, da občina v tako kratkem času ne bo zmogla sofinancirati rekonstrukcije in hkrati izvajati še ostale naloge, ki ji jih nalaga zakon. „Mi ne moremo zagotoviti varne poti otrokom, kolesarjem in pešcem, prenova je nujno potrebna in hvala bogu, da še ni prišlo do kakšne hujše tragedije,“ je še dejal župan Horvat, ki nadaljuje: „Višina potrebnih sredstev za cesto Murska Sobota – Gederovci ocenjena na 9,8 milijona evrov, za cesto Petanjci – Gederovci pa 9,6 milijona evrov, kar je občutno prevelik zalogaj za občino. Pravkar smo v zaključku investicije za cesto Murska Sobota – Tropovci, kjer je bila višina sredstev 3,5 milijona evrov, naša občina pa je sofinancirala 700 tisoč evrov, kar znese okoli 20 odstotkov. V primeru sofinanciranja rekonstrukcije obeh problematičnih cest bi to pomenilo 4 milijone evrov, kar mi nikakor ne moremo zagotoviti“.

Tags: , , , ,

0 Comments

Leave a Comment

error: